Vypněte prosím blokování reklamy (reklamu už neblokuji), děkujeme.
Video návod zde: https://www.youtube.com/watch?v=GJScSjPyMb4
Člověk si napřed čte takovéhle malé intelektuální lahůdky a pak má roupy chodit na výstavy moderního umění!
Kdybyste náhodou neviděli nápis na obrázku, tak V břiše velryby je esej George Orwella o Henrym Millerovi.
Je to vynikající kniha. Především už malými rozměry. Co může špatně dopadnout na prudce intelektuelním eseji o literatuře na 120 stranách v miniformátíku?
To ani nevadí, že jde především o recenzi knihy Obratník raka od p. Henryho Millera, kterou neznám. P. Orwell tuto knihu docela hájí. Z recenze jsem seznal, že kniha užívá vulgární slova a vulgární témata a popisuje život amerických flákačů v Paříži 20. let. Matně si vybavuju, že něco takového paroduje v jedné povídce p. Woody Allen, tak tak si představuju, že by zhruba mohl vypadat ten Obratník raka.
Ve druhé části pak srovnává konzervativní britskou spisovatelskou generaci 20. let s komunistickou britskou spisovatelskou generací 30. let.
Tohle všechno se čte bezvadně, když to napsal p. Orwell tak, že na každé druhé ministránce má hlášku, kterou lze radostně citovat. A to Orwell uměl. (Mimochodem, taková ta jeho pravidla, jak nepsat barbarsky, to je text, který mi rezonuje v hlavě v podstatě permanentně).
Nějaké kitáty:
Když se řekne, že je autor v módě, obvykle se tím myslí, že je obdivován lidmi ve věku do třiceti let.
Zkušenost dokazuje, že přecivilizovaní lidé se rádi zabývají četbou o venkovanech (klíčová fráze "v úzkém spojení s půdou"), protože si představují, že lidé venkova jsou mnohem primitivnější a vášňivější než oni sami.
[O tom, že dobrá literatura může vycházet ze zcela nepravdivého a menšinového přesvědčení o světě a politice] Příkladem je Edgar Allan Poe. Poeův názor je přinejlepším nezkrotný romantismus a přinejhorším není daleko od šílenství v literárně objektivním smyslu. Jak je tedy možné, že povídky jako Černá kočka, Zrádné srdce, Zánik rodu Usherů atd., napsané téměř šílencem, nenavozují pocit nepravdivosti? Protože jsou pravdivé v určitém rámci, dodržují pravidla svého podivného světa, stejně jako japonské obrazy. Nicméně se zdá, že chcete-li se stát úspěšným tvůrcem této literatury, pak musíte v onen podivný svět věřit.
Jo, to byla doba v tom r. 1996, když vycházely (v nakladatelství Votobia v Olomouci) takovéto knížečky. Schválně přetisknu závěrečný soupis, co již před tím vyšlo v edici Malá díla. To si člověk prohlíží a touží jen po tom strávit pár měsíců bloumáním po Praze a čtením si všude těchto zádumných kousků. (A samozřejmě taky vším ostatním, co k takovému životnímu stylu patří).
Užívejte odpovědně.
Tvrdí hoši čtou takovéto eseje!
Poznámka na závěr: Mnou velice obdivovaná Orwellova pravidla čistého psaní jsou tato (nepocházejí z recenzované knihy):
1. Nikdy nepoužívejte metafory, přirovnání a jiné řečnické obraty, které můžete najít běžně v tisku.
RE: Jedna devět osm čtyři, Jirka Orwellů | kobliha | 01. 07. 2009 - 07:50 |
RE: Jedna devět osm čtyři, Jirka Orwellů | sargo | 01. 07. 2009 - 09:29 |
RE: Jedna devět osm čtyři, Jirka Orwellů | hospodynka | 02. 07. 2009 - 14:28 |