Místo Čech v civilizaci

1. listopad 2008 | 22.11 |

Čím obsáhlejší materie knížky, tím stručnější referát (no nakonec ani tak stručný není). Vlastně nemám o ní skoro co napsat. Jenže mi to dalo takovou fušku, než jsem to po usilovném tahání s sebou po měsíci v tašce přelouskal. To nemůžu nechat bez poznámky.

zrození EvropyTahle knížka se snaží pojmout posledních tisíc let Evropy jako celku, jako jednu civilizaci. Pokud možno se vyhýbá konkrétním datům, bitvám a podobným obvyklým historickým událostem. Autor si vytipoval prvky, které jsou dle jeho názoru pro rozvoj Evropy rozhodující, a těm se věnuje průřezově a tak nějak esejisticky: cesty, měření času, všední život (oblečení, jídlo, bydlení), církev, říše, zbraně.

Autor Ferdinand Seibt je Němec původem z Litoměřic, píšou o něm, že dobře vládne češtinou, což je na knížce vidět. Zrození Evropy - průběžná zpráva o posledních tisíci letech je pro českého čtenáře neobvyklá v tom, že ač se snaží o kontinentální pohled, české záležitosti nejsou ignorovány, je jim dokonce přikládána velká váha a jsou pojaty se znalostí věci.

Pohled je to tedy takový středoevropsko-centrický.

Z faktických poznámek mi utkvěla jedna: předpokládám, že pro znalce historie je to stará vesta, ale já jsem to ještě neslyšel. Píše tam, že německá říše se nikdy pořádně neustavila mj. i kvůli zvyku jezdit se korunovat do Říma. Že generace a generace císařů se v italských bažinách nakazily "italskou nemocí". A že se této nemoci přikládá několik případů regentské vlády za malé císařské sirotky, případně dokonce rychlé vymření hned několika dynastií, což stabilitě neprospělo.

Když bych měl pojmenovat důvod, proč se tou bichlí prolouskat, tak bych řekl, že je to neobvykle přesné zařazení české civilizace do evropského srovnání. Které trendy u nás byly a které ne třeba ohledně kacířství, pronásledování čarodějnic, postavení biskupů, zřizování kláštěrů nebo ženské zbožnosti? Vůbec ta část o středověkém náboženství mi připadá nejjistější a nejzajímavější.

Druhý důvod pro čtení je vidět na vlastní oči mainstream. Musel jsem na to myslet, že člověk často (a vlastně skoro výlučně) čte různé extrémisty a úchyláky, kteří sice jsou zajímaví, ale píšou kvůli tomu, aby čtenáře přesvědčili, že něco je strašně špatně nebo někde je osudový nepřítel nebo nebezpečí. Tady je ztělesněný nepřítel všech těch odpadlíků: sebekritický umírněný liberální katolický prozápadní přístup, který myslím v celku hodnotí vývoj k dnešku pozitivně.

Když bych měl vytknout něco, tak určitou nudnost podání. Taky v ideálním případě bych si při vystižení civilizace představoval zkusit popsat minulé časy pohledem, který dneska klademe na kvalitní žurnalistiku, když popisuje současnost. Tzn. větší zaměření na ekonomické parametry (kolik čeho se kde vyrábělo, jaké to mělo strategické dopady), chybí tam skoro úplně svět podnikání, samozřejmě všude víc čísel (populace, armády, daně atd.) - ale tam je každému jasné, že ta čísla se zkrátka zpětně zjistit nedají.

Na několika místech jsem se pozastavil i nad překladem, když upadl do nepěkného otroctví. Nejsem až takový germanista, ale v němčině hojně užívané "vorwerfen" bych se snažil ve formálním textu asi nepřkládat jako "předhazovat", které mi - a možná se pletu - připadá stylově neodpovídající. Stejně tak tuším pohodlnost za překladem, že "někdo byl předveden". "Jemand wird vorgeführt" je oblíbená fráze, jejíž přesný význam je mi trochu záhadou, ale určitě ji nevystihuje ten automatický překlad.

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Místo Čech v civilizaci littlekey 03. 11. 2008 - 08:27
RE: Místo Čech v civilizaci jarmik 03. 11. 2008 - 08:55
RE: Místo Čech v civilizaci littlekey 03. 11. 2008 - 09:51
RE: Místo Čech v civilizaci lékárník mb 05. 11. 2008 - 13:31