Spící panna a kalvárie Ostré

1. srpen 2010 | 23.59 |

I tento víkend jsme podnikli otcovský výletík. Jelikož jsem nesehnal jiné účastníky, jeli jsme jen ve dvou. Což tedy Jášu moc nebaví, ale nedá se nic dělat. Turistika není holubník.

Zahájili jsme v sobotu na místě, kde už jsem jednou byl a silně na mě zapůsobilo - Lysá skála, též zvaná Spící panna. Jde o skálu u obce Provodín, blíže České lípy. Tentokrát jsem tam chtěl navíc najít kešku, ale nezadařilo se, což se ještě ten den opakovalo. Prostě slabší období - a to se nemohu na nic vymlouvat. Vždy bylo dost času, nikdo nerušil, ani Jáša.

lysa-skala-celek

Lysá skála / Spící panna poskytla stejný dojem jako minule: kombinace syté zelené a modré a do toho černá
čedičová skála. (V tom tkvěl i hlavní trik na dítko, že to je bývalá sopka. Má silné sopkové období.)

Dalším důkazem ještě slabějších duševních mých sil aktuálně je fakt, že jsem si na výlet zapomněl vzít foťák. Fotil jsem tedy jen na mobil. Což mi nijak nebrání tyto obrazové konzervy zde veřejně ještě vystavovat. Kde je má fotografická etika?

lysa-skala-vystup

Výstup na Lysou skálu není úplně triviální. Ale dítko bylo disciplinované a byl to zážitek pro oba.

lysa-skala-nahore

Poslední týdny se fotí zásadně nabručený nebo se ksichtí. Zde to pod kloboukem není tolik vidět.

Původně jsem chtěl zajít ještě na blízký hrad Jestřebí, který se mi před pár lety též líbil. Ale bylo mi jasné, že to frfňání by přešlo do něčeho vážného, tak jsme se přesunuli do České Lípy na jídlo. O České Lípě jsem měl z letmého průjezdu před lety takový dojem nepěkného města. Ale teď jsem si ho poopravil: náměstí bylo velice malebné.

ceska-lipa-namesti

Náměstí v České Lípě má hlavně kašnu, což je vždy pozitivní. Díky ní se nálada posádky otočila k lepšímu.

sopkovy kelimek

Zvlášť když se oběd doplní ještě zmrzlinou, tak už to bylo skoro snesitelné. Tento snímek je zde
z dokumentárních důvodů, protože ukazuje tzv. sopkový kelímek na zmrzlinu. Nevím opravdu, co má společného
se sopkou, když je okraj namočený v čokoládě. Podstatné však je, že sopkový kelímek stupňuje
euforizující účinek pamlsku.

Je to další příznak toho sopkového období.

ceska lipa-nohy

Bylo celkem horko, tohle přišlo vhod. Byli jsme na té kašně více než hodinu.

To nejlepší z výletu mělo ale teprv přijít. Vzdal jsem celkem několik dalších naplánovaných cílů, jak jsme se mrcasili v České Lípě. Jenom jsem se chtěl ještě zastavit pro kešku se slibným názvem kalvárie v obci Ostré. Musím přiznat, že vůbec žánr barokních schodů jest mou srdcovkou. (Předloni jsme kvůli takovým schodům vlastně spáchali celý prodloužený víkend kolem Žamberka - psal jsem o tom zde).

Ostré není nejspíš žádná významná památka. Ale mě tedy to místo vzalo silně, naprostá nádhera. Nenapadá mě žádné srovnání.

kalvarie-ostre-schody

Kopec byl teprve nedávno vysekán, čerstvě jsou opraveny kapličky křížové cesty a pracuje se i na schodišti.

Ten dojem byl posílen nejspíš i příjezdem od České Lípy, který vede přes pozoruhodná malá města, o nichž jsem nikdy neslyšel. Ale je na nich vidět, že to byla skvělá místa, jenom už ty doby jsou dávno pryč. Tím více vyniklo tady to místo pozitivní deviace.

kalvarie-ostre-nahore

Nahoře jeden mladý páreček stanoval, ale byli milí. Pak tam přišla tlupa o něco
starších holčiček, se kterými mi Jáša odešel a jen nerad se vracel ke mně.

Pro mě podstatnou částí dojmu byl i podnik v obci pod samotným vršíkem.

Nechci to tady nějak rozebírat a zbytečně generalizovat. Ale kdož jste též turisté v kotlině, tak prostě víte sami, jak to je s tím veřejným stravováním. Já opravdu nejsem žádný Pohlreich (i když je prý taky z Varů:-), ale ten běžný standard je na vesnici vůbec nic a v malém městě pod standard.

Člověk různě slyší, že jsou ojedinělé přiklady dobrých služeb, ale znám to skutečně spíše z krásné literatury a pozdně nočních experimentálních dokumentů intelektuelního kanálu státní televize.

Až včera jsem to taky zažil na vlastní kůži. A právě tady - no paráda. Je tam jakýsi rodinný penzion. Evidentně jsem viděl pana majitele, jeho manželku a nejspíš tam obsluhovalo potomstvo. Od prvního pohledu příjemní lidé, všechno krásné, inteligentní, až jsem tomu nemohl věřit, že je to pravda.

kalvarie-ostre-kavarna

Kavárna pod kalvárií v obci Ostré.

Vůbec se mi nechtělo odjíždět. V penzionu byli evidentně i hosti. Zalitoval jsem, že jsme nevzali stan, že vlastně jsme mohli výlet udělat i přes noc. Že zbytečně se harcujeme zas do Prahy.

ostre-kafe

Před výstupem jsem si dal aspoň točenou kofolu a Jáša zmrzku.
Potom si dítko odběhlo na přilehlé hřišťátko, kde bylo hodně lidí
a já si sám v sedm hodin ve slunečném večeru skutečně četl chvilku u kafe a toniku přílohu p. TN.
Byl jsem zrovna v kavárně sám. Kolem jen chodili ubytovaní a majitelé.
A já jsem si živě představoval, jestli existuje nějaká záminka,
proč jet na dovolenou 70 km od Prahy.

Opravdu nečekaný a silný turistický zážitek. Už kvůli té kešce, co jsme tam nenašli, doufám, že se tam vrátíme.

Jako taková zeměpisná zajímavost by stálo asi za zmínku, že jsem možná odhalil jednu zákonitost: na (výtečném) turistickém serveru hrady.cz píše několik lidí, jak se na parkovišti za obcí Ostré často vykrádají auta (proto všichni radí parkovat přímo v obci, kde jsme stáli i my). Že by to bylo pravidlem, že u barokních krajinných perel se hodně krade? Vždyť i - jak dobře ví má rodina - p. TN pod Kuksem kdysi okradli, když tam jako student parkoval bicykl, to nikdy nezapomenu připomenout.

Dneska už jsem byl přeci jen z toho horka méně akční, o dítku nemluvě. Nakonec jsem tedy velice ustoupil nízkým pudům a šli jsme skoro na celý den do Becklandu, kde je Jáša blažen, je tam chládek, kafe a můžu si tam v klidu číst knihu.

becklend

Nějakou korunu to sice stojí, ale ne víc než třeba kolotoče, a dítko, málo platné, to ocení nejvíc.

Chtěl jsem aspoň zpátky to oživit a svézt se vlakem z nádraží na Zličíně, kde jsem ještě nebyl, zase tím pražským semerinkem.

jasa-zlicin-nadrazi

Na nádraží je vždy dobře.

Na poslední chvíli jsme doběhli na to nádraží (které ve skutečnosti až v Řepích). Ale po čtvrt hodině čekání vyšel výpravčí a oznámil, že se rozsypal motor a nic nepojede. Ale nijak extra to nevadilo, aspoň jsem poznal další periferní pražské náddraží.

zlicin

Dopravní kancelář.

Přeji všem čtenářům hezký týden.