dj-team: Zajímavá úvaha, neřešilo se podobné téma před rokem? Není to text integrity?
Jsem iedální cílová skupiny pro tento článek, anžto:
- pečlivě zapisuji každý výdaj, který za provoz auta utratíme
- pečlivě kontrouji spotřebu
- pravidelně počítám náklady na km
Předem podotýkám, že má nákladová rovnice nepočítá s úroky za spotřebitelský úvěr, ale to dopočítám až po jeho splacení, není splacen a byl pouze na půlku auta. Vycházím z toho, že 1. ujetý km se rovná ceně všech vynaložených nákladů a je teoreticky nejdražší, pokud mezi prvním a druhým nedojde k nějaké zásadní investici rovné násobku ceny.
Nyní jsem na 7,40 Kč za km včetně pořizovací ceny až náklady na luxování auta, vodu do ostřikovačů. Autu je 3 roky, ujeto 86 tis. km, spotřeba 6,5 litru Naturalu, pořizovací cena cca 400 tis. (nové). Cena za km klesá s každou vyjetou nádrží o několik haléřů.
Mimochodem, díky této úchylně pečlivé statistice, která nezabere tolik času, jak se může zdát (excel), jsme si ověřili, že nová fabie vyjde v měsíčních nákladech levněji než 8 let stará felicie (ujedem relativně hodně km).
Překvapilo mne, jak málo to je (7,4), protože při mé teorii nepočítám se zbytkovou cenou vozu, to je bonus :o))
Dále mne překvapilo, jak brzy se pořizovací cena relativně zrelativní. K dnešnímu dni auta bylo nasypáno ještě 50% pořizovací ceny.