Víkend v Kašperských Horách

1. srpen 2011 | 22.36 |

Minulý týden odjela rodinka na druhý tábor. Dostal jsem chuť zajet za nimi, tak jsem si vzal v pátek volno a na poslední dva a půl dne jsem se k nim připojil.

Lákala mě už samotná dlouhá cesta, kterou jsem podnikl autobusem. Bylo to ještě lepší a komfortnější, než jsem čekal.

sušice bus

Náš bus po příjezdu do Sušice.

Spoj do Kašperských Hor navazoval za 10 minut. Byla to stará dodávka Mercedes a řídil ji sympatický zasloužilý hipík. Když jsem se šel pak později večer proběhnout za keškami, viděl jsem dodávku zaparkovanou u osamělého domu u hřbitova s hlavní památkou Kašperských Hor, kterou je starý gotický kostel. Ohledně záclon (přesněji jejich absence) v Kašperských Horách vedou hodně nizozemský přístup, takže jsem viděl dovnitř. Za stolem tam seděl pan řidič a koukal na TV.

apart hotel kašperské hory

Ulička přímo z náměstí. Tady jsme bydleli.

Bydleli jsme v hotelu na náměstí, který je zařízen na rodinné pobyty. Tzn. že je poměrně luxusní, avšak pokud nemáte předškolní děti, tak vám pobyt tam nedoporučuji, mohli byste si poškodit nenapravitelně duševní rovnováhu. Na fotce je vidět přímo náš byt: zabíral celý tento konec domu, okna v patře ve štítě jsou dvě ložnice, v patře byla ještě koupelna, šatna a obývák s kuchyní, dole byl jeden záchod a dvě velké předsíně, jedna z krbovými kamny. K hotelu patří veliká zahrada na hraní s bazénem a opravdu bohatou nabídkou her a zábav (každé ráno to vyložili a večer uklidili, včetně třeba sedáků na lezeckou stěnu) - zahrada měla poctivých sto metrů, jak se lze přesvědčit přímo na mapě zde. (Měla by tám být zahrada vyznačena, nevím, zda to tak funguje). Ve vedlejší budově jsou ještě dvě velké herny s bohatým zařízením, obě velikosti menší tělocvičny. Takže se tam s rodinou nějako vydržet dá.

kasperske hory sibeniční vrch

Pohled na Šibeniční vrch přímo z náměstí.

Mně se na Kašperských Horách líbí, že i když je to sídlo malé a je položené už dost v horách, tak má jednoznačně městský charakter. Ten je daný samozřejmě především velkým náměstím s kostelem, samoobsluhou, hotely a hospodami. Náměstí je upravené a hotely a hospody skutečně fungují, což není u malých, dříve vzkvétajících míst tak samozřejmé. Zaujalo mě, že jsem neviděl za celou dobu jediné cizí turisty, jenom Čechy (no, neviděl jsem cizí auto, ale u snídaně jsem zaslechl i angličtinu).

Ale jak je to malinké, tak hned za náměstím to končí a začínají malebné vršíky, kde se zpravidla nacházejí příjemné kešky.

Takže ku rannímu či večernímu vyběhnutí to přímo vyzývá.

zahrada-stěna

Lezec na zahradě.

Když bych měl říci svůj pocit z víkendu v tom městě, připadalo mi, že bývalá sláva je dávno ta tam. Dnes už žijí hlavně jako atrakce pro turisty. Ale přesto jsem neměl dojem sentimentální a melancholický. Protože tam člověk naráží na fakt, že lidé tam žili vždy jednoznačně kvůli byznysu - především kvůli těžbě zlata. V okolí jsou už keltská hradiště, dokonce prý nejvýše položené české oppidum (to jsem bohužel už navštívit nestihl); stejně tak i samotné město bylo založeno a prosperovalo spolu s okolím - a stejně jako Keltíci v okolí - ze zlata, což byla záležitost dočasného boomu.

pusty hradek

Výlet na Pustý Hrádek. Někteří lidé samozřejmě nikdy nepůjdou po schodech, i když jsou vedle.

Kvůli zlatu tam taky Největší Čech postavil hrad Kašperk, který patří ke kašperskému panoramatu. Jestli si správně pamatuji, měl by to být nejvýše položený český hrad. Což ale vlastně trochu divné, když hned vedle je Pustý Hrádek, který je o kousek výše. Ale Pustý Hrádek patřil ke Kašperku, bylo to jen předsunuté opevnění, tak se možná nepočítá.

pustý hradek-kašperk

Pohled na Kašperk z Pustého Hrádku.

V sobotu to vypadalo na déšť. Ale mám zkušenost, že vždy a všude začíná pršet v poledne (a přestává v podvečer), takže jsem ráno vytáhl Jášu na výlet aspoň na ty hrady v okolí. Vyžadovalo to diplomatické umění na vysoké úrovni, protože po týdnu programu na táboře už mlel celkově z posledního.

portret

Fotila nás agilně slečna ze stánku se suvenýry.
Zabralo to - koupil jsem si hrnek s nápisem "Kašperk".

Vůbec jsem nemyslel, že půjdeme do hradu Kašperk dovnitř, protože to je hrad zachovalý, který se prohlíží s průvodcem. Chvilku jsme postávali venku, ale pak jsem si říkal, že se tam podíváme, co se děje na nádvoří. Nakonec to byl výborný zážitek. Ratolest zvládla dokonce i dlouhou hodinovou prohlídku.

kašperk-kuš

Šest ran z kuše - a všechny byly do terče!:-)

Důvodem toho úspěchu bylo, že na nádvoří nabízeli středověkou střelbu. Vedl to pán, který měl to správné vzezření středověkého šermíře, lučištníka a střelmistra. Napřed si dítko zastřílelo z kuše. Ale nejvíc se mu líbilo, když si vystřelil z děla.

kašperk dělo

Bylo legrační, že pro tu koženou kouli musí dítě po výstřelu doběhnout.

Jak jistě tušíte, trpělivost během prohlídky byla vykoupena právě slibem druhé rány z kanónu:-) (Tím se vysvětluje i proměnlivé oblečení pána od střelby na fotkách).

kašperk-dělo-výstřel

Bum!

Na hradě nás zastihli i naši, kteří byli na návštěvě nedaleko. Bohužel odpoledne už ale pršelo, takže s dítkem strávili jen odpoledne v herně u hotelu.

Takže víkend s rodinou se mi líbil hezky. Přeji čtenářům i sobě, aby se nám líbil hezky i tento pracovní týden.